Bikefitting. Jak ustawić rower, aby jazda była komfortowa?

Ostatnia aktualizacja: 12.03.2025 11:49
Bikefitting jest procesem polegającym na dostosowaniu roweru do potrzeb kolarza w taki sposób, aby zoptymalizować komfort oraz wydajność jazdy. Jego przeprowadzenie pozwala wyeliminować nieprawidłowości wszystkich elementów podlegających regulacji. Jednak aby zapewnić komfort podczas jazdy, należy także zadbać o przygotowanie swojego ciała i poszczególnych partii mięśni. O komfortowym rowerowaniu opowiedział w Czwórce Szymon Wiśniewski.
Szymon Wiśniewski o bikefittingu
Szymon Wiśniewski o bikefittinguFoto: Polskie Radio

Ustawienie roweru

- Bikefitting to nie tylko optymalizacja względem tego, co czujemy na rowerze. Czasami moi klienci oczekują, żeby jeździć szybciej, generować większą moc i niwelować opór aerodynamiczny. Cele bywają różne - mówi Szymon Wiśniewski, kolarski fizjoterapeuta.


Posłuchaj
36:17 PR4_10_03_2025_17_10_Rozgrzewka.mp3 Szymon Wiśniewski o ustawianiu rowerów (Rozgrzewka/Czwórka)

 

- Głównym celem moich klientów jest redukcja dyskomfortu. Najczęstszymi problemami, jakie się pojawiają, to są objawy w okolicy biodra i kolana oraz drętwiejące ręce - mówi gość Czwórki.


Regulacja siodełka

Gość Czwórki zaznacza, że jadąc na rowerze, mamy trzy główne punkty styku. To pedały, kierownica oraz siodło, które jest najważniejszym z nich - wpływa na praktycznie każdą przestrzeń w ciele rowerzysty. Siodełko ustawia się na kilka różnych sposobów: może się przemieszczać góra-dół, wysuwać do przodu i do tyłu, a także zmieniać kąt pochylenia, który w znacznym stopniu wpływa na komfort miednicy oraz pleców.



- Nachylenie równolegle względem podłoża to ustawienie wyjściowe. Jeżeli zaczynam czuć drętwienie okolicy krocza lub ból w trakcie jazdy, może on wynikać ze zbyt wysokiej kompresji w przedniej części siodła - mówi Wiśniewski. W tym przypadku warto spróbować opuścić siodełko o pół do jednego stopnia. Z regulacji w górę się nie korzysta, gdyż będzie to powodować jeszcze większy nacisk w tej okolicy.

Jak zaznacza gość Czwórki, przy długotrwałej jeździe lepiej sprawdzi się twarde siodło, które będzie minimalizować ryzyko drętwienia pośladków. Dobrze dobrane i ustawione siodło sprawi, że podczas jazdy nie będzie odczuwalny ból czy dyskomfort, a miednica będzie stabilna.



Drętwienie rąk

- Wpływa na to wiele różnych rzeczy. Drętwiejące ręce wynikają z tego, jak mamy rozłożoną naszą masę na rowerze. Im rower jest bardziej sportowy, tym więcej ciężaru przekładamy na przednią część ciała - tłumaczy gość Czwórki. Na ten problem ma wpływ także szerokość kierownicy, ale również sposób jej trzymania.

Aby zniwelować ból, można spróbować wyregulować kierownicę. Według gościa Czwórki jest to bardzo istotne, ale źródło problemu może być także w złych nawykach, jak zbyt mocne ściskanie kierownicy. Inne kwestie, takie jak codzienna praca przy komputerze, również mogą generować kompresję mięśni w okolicach dłoni, co podczas jazdy na rowerze przełoży się na napięcie w okolicy przedramienia i drętwienie.



Zobacz także:


Pompowanie opon

Szymon Wiśniewski twierdzi również, że zbyt mocno napompowane opony także mogą być powodem dyskomfortu. Twarde dętki nie sprawiają, że jedzie się szybciej lub bardziej gładko - to tylko wrażenie. W większości przypadków opony powinny być napompowane według zaleceń producenta.

***

Tytuł audycji: Rozgrzewka

Prowadzi: Piotr Galus

Gość: Szymon Wiśniewski

Data emisji: 10.03.2025

Godzina emisji: 17.10

kajz/kor

Czytaj także

Jak wziąć udział w rowerowych ustawkach i czym jest gravel?

Ostatnia aktualizacja: 27.07.2024 10:00
Rowerowe przejażdżki wyzwalają hormony szczęścia - przekonują naukowcy. Wiedzą o tym goście Piotra Galusa - ekipa "rowerowych ustawek" i Monika Cacek - pasjonatka gravelowej jazdy długodystansowej. 
rozwiń zwiń
Czytaj także

Kolumbijczycy i historia bezprecedensowej miłości do kolarstwa

Ostatnia aktualizacja: 30.09.2024 17:12
Kolumbia dla większości z nas kojarzy się z kawą, piłką nożną i barwną kulturą. Jednak nieodłącznym elementem ich codzienności są rowery. W "Audycji sportowej" Doma Matejko opowiedziała o kolumbijskim kolarstwie i przedstawiła, w jaki sposób dwa kółka stały się ważnym elementem krajobrazu stolicy kraju - Bogoty.
rozwiń zwiń