Wyróżnienie przyznano za płytę „Ohulki dla Hanulki. Pieśni wiosenne podlaskich i poleskich Białorusinów”, dokumentującą reliktowy białorusko- i ukraińskojęzyczny repertuar mieszkańców Podlasia.
Płyta zawiera pieśni wiosenne, śpiewane od pierwszego dnia Wielkanocy do Poniedziałku Przewodniego. Repertuar pochodzi z północnego Podlasia a także z Polesia. W większości pieśni zostały zarejestrowane podczas festiwalu „Tam po majowej rosi” w latach 2007-2009. Oprócz repertuaru wokalnego na płycie znalazły się także utwory instrumentalne w wykonaniu kapel z Polesia.
Wykonawcy m.in.: grupy z Popiny, Dobrywody, Huty, Lisowczycz, Wólki Terechowskiej, kapela z Bohuszewa, Kapela „Wereńka” ze Stachowa.
Lista utworów
- Tam po majowuj rosi
- Tam po majowuj rosi
- Trawa-murawa (rohulka)
- Łastowońko ty czerneńkaja (borodajka)
- Tam na szyrokum ozyry (rohulka)
- Tam na szyrokum ozyry (dudka)
- Oj, ty żaworonko (borowynna)
- Letieła pawa czerez dwuor (haik)
- Och, chto u nas żenitisie chocze (ohulka)
- Oj, chto ż tam po sadu chodyw (rohulka)
- Brynyli ryki, brynyli (rohulka)
- Opowiadanie o tym, jak robiono horod w trzecim dniu Wielkanocy
- Oj, czyja to berozońka (rohulka)
- Tam za liesom, (dudka)
- Tam za liesom (ohulka)
- Tam nad naszym sełom (ohulka)
- Oj, sełom, sełom Malinnickim (rohulka)
- Czerez nasze selcie (rohulka)
- Ohulki z Łosinki: - Szto vam dziewońki, - Położu kładku, - Tam koło mlina, - A u horodzi, - Oj, tam na horye, - Pływaw czowniczok
- Pływe czowniczok po ryeczci (ohulka)
- A u Iwana czereszeńka zyszła (ohulka)
- Oj, pud hajom, hajom (rohulka)
- Na syniomu ozyry (borowynna)
- Oj, ty jabłyńko
- W konci seła tam stoit werba (rohulka)
- Polka bohuszewska
- Pieśni, moje pieśni
- Oj, гук, маты гук дe дывонькi jдут
- Polka stachowska
Wykonawcy
grupa "Saucejas", Ryga (1)
Lidia Śliwko i Wiera Buraczewska z Koszek gm. Orla (2)
Walentyna Daniluk z Kozłów gm. Bielsk Podlaski (3)
grupa z Nowej Popiny k. Drohiczyna poleskiego (4)
grupa z Dobrywody gm. Kleszczele (5, 22)
Elżbieta Fionik (6, 14)
grupa z Huty k. Brześcia (7, 23, 24)
Anna Stachwiuk z Trześcianki gm. Narew (8)
Anna Siekan z Przybudków gm. Narew (9, 15)
Nina Tokajuk z Mikulicz gm. Milejczyce (10-13)
Wiera Kowalewska z Hurynuwszczyny (Górny Gród) gm. Dubicze Cerkiewne (16)
grupa "Malinki" z Malinnik gm. Orla (17)
grupa z Lisowczycz, k. Kamieńca (18)
Maria Dmitruk z Łosinki gm. Narew (19)
Katarzyna Tichoniuk – Zbucz gm. Czyże (20)
grupa "Krywczanki" z Krzywca gm. Narew (21)
grupa z Wólki Terechowskiej gm. Czeremcha (25, 28)
kapela z Bohuszewa k. Pińska (26) - akordeony, bęben
Olga Ochrymiuk z Czyżów (27)
kapela "Wereńka" ze Stachowa k. Pińska (29) - skrzypce, harmonie, bębenek boczny
***
Skład jury Fonogramu Źródeł Roku 2010:
- Małgorzata Małaszko-Stasiewicz: p.o. Dyrektora Programu 2 PR
- Anna Szewczuk - dziennikarz Programu 2 PR
- Anna Szotkowska - dziennikarz Programu 2 PR
- Piotr Kędziorek - kierownik RCKL, Program 2 PR
- Kuba Borysiak - dziennikarz Programu 2 PR
Jury przyznało tytuł Fonogramu Źródeł 2010 roku płycie „Franciszek Racis. Muzykant” wydanej przez Stowarzyszenie Krusznia;
Jury pragnie podkreślić, że ten album najpełniej realizuje ideę, która przyświecała organizatorom konkursu na Fonogram Źródeł, polegającą na zmotywowaniu lokalnych społeczności do ukazywania swoich tradycji i twórców, którzy są ich wyrazicielami.
Jury konkursu za kontynuację serii przyznało drugie miejsce albumowi „Melodie ziemi kujawskiej” wydanemu przez Instytut Sztuki Polskiej Akademii Nauk i Stowarzyszenie Liber Pro Arte.
Oraz trzecie miejsce wydawnictwu Muzyka Odnaleziona, które w ubiegłym roku wydało dwie płyty: „Mazurki do wynajęcia” i „Mistrzowie harmonii. Triumf i porażka”;
Jury postanowiło przyznać wyróżnienia: za monograficzną dokumentację beskidzkich kapel kapeli Fickowo Pokusa za płytę „Ej, dudosku z dudami” i Instytutowi Europa Karpat za płytę „Kapela Byrtków z Pewli Wlk. w Beskidzie Żywieckim. Jak po niebie chmury…. Monografie Instrumentów Karpackich vol. II/2010”. Jury podkreśla, że wyróżnione płyty mają olbrzymią wartość dokumentu etnomuzycznego, jednak nie posiadają tak ważnego dla prezentacji lokalnych tradycji rzetelnego opisu i charakterystyki nagrań oraz informacji o wykonawcach i repertuarze, które są wymagane przez regulamin konkursu.
Wyróżnienie przyznano również Stowarzyszeniu Muzeum Małej Ojczyzny w Studziwodach za płytę „Ohulki dla Hanulki. Pieśni wiosenne podlaskich i poleskich Białorusinów” dokumentującą reliktowy białorusko- i ukraińskojęzyczny repertuar mieszkańców Podlasia.