- Wspomnienia związane z tym wydarzeniem sięgają mojej drugiej, a może trzeciej klasy liceum. Wtedy były to konkursy o stypendia Towarzystwa Fryderyka Chopina. Grało się wtedy jeden etap, a później wyłaniano dwie grupy sześcioosobowe: tzw. dużych i małych stypendiów, które przyznawane były przez rok - mówiła podczas rozmowy w Dwójce prof. Ewa Pobłocka, pianistka i jurorka.
20:52 F2_przerwa_2025_02_07 20_31_56_.mp3 Tradycja i znaczenie konkursów pianistycznych. Spotkanie z prof. Ewą Pobłocką (Filharmonia Dwójki)
Tradycje związane z konkursami pianistycznymi
- W konkursie na ogół było tak, że trzeba było zagrać etiudę, jakąś duża formę Chopina, utwór obowiązkowy i jeden wybrany z dużej grupy utworów. Gotowym trzeba było być już w grudniu, także całe lato upływało na pracy nad programem - zaznaczyła gościni Dwójki. - W końcu zbliżył się też wymarzony Konkurs Chopinowski w 1980 roku - dodała.
Czytaj także:
Program konkursów na przestrzeni lat
- W rym samym kształcie pozostał program kolejnego, ogólnopolskiego konkursu. Ma on na celu wyłonić grupy laureatów, którymi różne instytucje muzyczne lub kultury będą się opiekowały do czasu Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina - zaznaczyła.
Ewa Pobłocka
Profesor Ewa Pobłocka nazywana jest pierwszą damą polskiej pianistyki. W 1980 roku została laureatką V nagrody X Konkursu Chopinowskiego. Zdobyła wówczas nagrodę Polskiego Radia za najlepsze wykonanie mazurków, czyli najbardziej prestiżową pozaregulaminową nagrodę przyznawaną pianistom w czasie Konkursów Chopinowskich od 1927 roku.
Obecnie profesor Ewa Pobłocka, zasiada w jury 53. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina.
Czytaj także:
53. Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina
Awantury, bale i sędziowski dzwonek. Trudne początki Konkursu Chopinowskiego
Ogólnopolski Konkurs Chopinowski. Mobilizacja dla artystów i cenne nagrody
Finał 53. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego imienia Fryderyka Chopina
Przypomnijmy, w finale tegorocznego 53. Ogólnopolskiego Konkursu Pianistycznego imienia Fryderyka Chopina zagrało ośmioro pianistów: Mateusz Dubiel, Antoni Kłeczek, Julia Łozowska, Yehuda Prokopowicz, Kamila Sacharzewska, Zuzanna Sejbuk, Mateusz Tomica i Krzysztof Wierciński.
W składzie jury konkursu zasiedli wybitni pianiści i pedagodzy: prof. Katarzyna Popowa-Zydroń, prof. Ewa Pobłocka, prof. Piotr Paleczny, prof. Wojciech Świtała, prof. Waldemar Wojtal, prof. Paweł Zawadzki oraz dr hab. Paweł Wakarecy.
Patronat nad 53. Ogólnopolskim Konkursem Pianistycznym imienia Fryderyka Chopina w Warszawie objęły Polskie Radio oraz Polskie Radio Chopin. Partnerem medialnym jest Program 2 Polskiego Radia.
Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina
Ogólnopolski Konkurs Pianistyczny im. Fryderyka Chopina po raz pierwszy zorganizowany został w 1968 roku i należy obecnie do najważniejszych krajowych konkursów pianistycznych. Organizowany przez Narodowy Instytut Fryderyka Chopina, adresowany jest do polskiej młodzieży muzycznej - studentów Akademii Muzycznych i uczniów Szkół Muzycznych II stopnia.
Konkurs może być do niego swoistą przepustką do Międzynarodowego Konkursu Pianistycznego im. Fryderyka Chopina - I i II nagroda na Ogólnopolskim Konkursie Pianistycznym upoważnia do uczestnictwa w konkursie międzynarodowym z pominięciem eliminacji wstępnych. Laureat trzeciej nagrody może zostać zakwalifikowany do udziału w XIX Międzynarodowym Konkursie Pianistycznym im. Fryderyka Chopina z pominięciem Komisji Kwalifikacyjnej. Ponadto laureaci zostaną objęci programem koncertowo-promocyjnym Narodowego Instytutu Fryderyka Chopina.
***
Prowadzenie: Karol Furtak
Gość: prof. Ewa Pobłocka
Data emisji: 7.02.2025
Godz. emisji: 20.30
rozmowę wyemitowano w audycji "Filharmonia Dwójki".
zch